Nederland is populair vanwege de ligging, zegt Nijland. «Een groot stuk van de Europese markt is bereikbaar binnen 500 kilometer. En door de sterke infrastructuur is de rest van Europa binnen 24 uur te bereiken. Andere landen hebben dat voordeel niet.»
Ook de stabiliteit van Nederland, en het feit dat er weinig stakingen zijn maken volgens het NFIA dat bedrijven voor Nederland kiezen. Het is lastig om te bepalen hoe Nederland het doet in vergelijking met andere landen die graag ‘brexit-bedrijven’ binnenhalen, zegt Nijland. «Maar ik ben tevreden, ik denk dat Nederland goed scoort.»
Vertekend beeld
De 78 bedrijven die zich vorig jaar in Nederland hebben gevestigd, verwachten de eerste drie jaar een kleine 1800 banen te creëren en 64 miljoen euro te investeren. In 2018 kwamen er dus minder ‘brexitbedrijven’ naar Nederland, maar die leverden de eerste drie jaar gezamenlijk meer banen en investeringen op. Daar is wel een verklaring voor.
«In 2018 is het Europees Medicijnagentschap meegeteld», zegt Nijland. «Dat ene project heeft veel banen en investeringen opgeleverd. Dat vertekent het beeld.» Het Europees Medicijnagentschap nam ongeveer 900 banen mee.
Niet alle bedrijven die zich vorig jaar in Nederland vestigden deden dat om de brexit. In totaal kozen 397 internationale ondernemingen voor Nederland, inclusief de ‘brexitbedrijven’. «Een record», zegt Nijland. Vorig jaar waren dat er 372.
In totaal denken die bedrijven ruim 14.000 directe banen te creëren, en 4,3 miljard euro te investeren.
Комментариев нет:
Отправить комментарий